سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 






درباره نویسنده
زندگی و ولایت فقیه - نسل جوان
سخن آشنا
وبلاگی شاد و در عین حال علمی جهت پاسخگویی به سوالات با روشی کاملا جدید
تماس با مدیر نسل جوان


آرشیو وبلاگ
حضرت ختمی مرتبت (ص)
اهل بیت ( علیهم السلام)
مهدویت
احادیث آموزنده
حکایتهای زیبا
نکات مذهبی
سوالات رسیده
انچه باید جوانان بدانند
نوشته های منتخب پارسی بلاگ
میزگردهای منتخب پارسی بلاگ
میزگرد ها
متفرقه
سوالات ازدواج
مقالات
مباحث و سوالات در مورد زنان
حقوق کودک
لطیفه ها
لینک ها
حرف دل
مباحث قرانی
نسل جوان در سایتها و وبلاگهای دیگر
محرم
نماز
آیت الله العظمی بهجت(ره)


لینکهای روزانه
گاهنامه نماز [289]
[آرشیو(1)]


لینک دوستان
جمله های طلایی و مطالب گوناگون
جلوه های عاشورایی
تکنولوژی کامپیوتر

مسافر عاشق
آرامش جاویدان در پرتو آموزه های اسلام
دوزخیان زمین
عاشق دلباخته
امیدزهرا
esperance
شیلو عج الله
گاهنامه نماز
حزب اللهی مدرنیته
14 معصوم
موتور سنگین ... HONDA - SUZUKI ... موتور سنگین
آتش عشق
تا ریشه هست، جوانه باید زد...
خلوت تنهایی
و خدایی که در این نزدیکی است
محمدرضا جاودانی
یا امام زمان (عج)
معلومات عمومی(پرسش و پاسخ )
شور دل
تمنای دل

عضویت در خبرنامه
 
لوگوی وبلاگ
زندگی و ولایت فقیه - نسل جوان

آمار بازدید
بازدید کل :556697
بازدید امروز : 30
بازدید دیروز31
 RSS 



در کل اینترنت
 در این سایت

به نام خدا
با عرض سلام
 دوست عزیزی در قسمت نظرات وبلاگ  سوالی رو مطرح نموده بودند که پاسخ  سوال رو برای ایشان و دیگر دوستان عزیز تقدیم می کنم
سوال : سلام... وبلاگ پر محتوایی دارید... می خواستم یه سوالی بپرسم... نقش ولایت فقیه در زندگی چیست ؟ یا بهتر بگم من با فردی صحبت می کردم که اعتقاد داشت آقای خامنه ای فقط مثل باقی کشور ها رییس حکومته و اگر مثلا گفتند بروید راهپیمایی یا... الزامی بر آن نیست و نایب امام زمان و حرف او حرف معصوم است را قبول نداشت... ممنون می شم راهنمای ام کنید... باتشکر بسیار

پاسخ : دوست عزیز از لطف و اعتمادتان نسبت به وبلاگ حکومت اسلامی تشکر  می کنم   در رابطه با نقش ولایت فقیه در زندگی خدمتتان عرض می کنیم از آنجائیکه مقررات و قوانین الهی در صورتی شکوفا ساز استعدادهای انسان است که عملی گردد و بخش قابل توجهی از مقررات اجتماعی اسلام مجری لازم دارد و آشکار است که مجری قوانین وقتی از موفقیت بیشتر و کاملی برخوردار می گردد که نسبت به آن مقررات و قوانین آگاهی اش بیشتر باشد از این رو ولایت فقیه یعنی حاکمیت کارشناس دینی و دین شناس متعهد برای اجرای حکومت دینی و اسلامی و از آنجائیکه مسئولیت اجرائی مجری احکام الهی در عصر غیبت نظیر مسئولیت اجرایی پیامبر (صلی الله علیه و اله) می باشد این همگونی در اجرای احکام و مقررات الهی اختیارات مشابه و یکسان را می طلبد در غیر اینصورت مستلزم تعطیلی و از کار افتادن برخی از مقررات دینی در عصر غیبت خواهد گشت و ناکار آمدی دینی در تأمین سعادت و خوشبختی را در پی خواهد داشت از اینرو اجرای مقررات دینی که تنها تأمین گر سعادت و خوشبختی بشر است وجود حاکم و مجری احکام اسلامی در هر عصر و نسلی با اختیارات همگون و مشابه را می طلبد و از این تعبیر شده است به ولایت مطلقه فقیه در مقابل ولایت غیر فقیه که معمولا  ناتوانی و ناکار آمدی و تعطیلی دینی را در پی دارد
در رابطه با نظر دوستتان به چند مطلب کلی اشاره می‌کنیم‌: ولایت فقیه‌، از جهتی یک موضوع کلامی و جزء اصول اعتقادی است و از جهت دیگر یک موضوع فقهی است‌  با این توضیح که :
1) از این نظر که در بارة کار خدا است‌، جزء اصول اعتقادی می‌باشد، به این معنا که خداوند متعال که آگاه به همة ذرات جهان است‌: "لاَ  یَعْزُب‌ُ عَنْه‌ُ مِثْقَال‌ُ ذَرَّة‌ٍ (سبا،3) و به اندازه سنگینی ذره‌ای در آسمان‌ها و زمین از علم او دورنخواهد ماند." او که می‌داند امامان معصوم‌ زمان محدودی حضور و ظهور دارند و امام زمان‌(روحی فداه ) مدت زیادی غیبت می‌کند، آیا برای زمان غیبت‌، دستوری داده است‌، یا این که امت را به حال خود رها کرده و اگر دستوری داده است‌، آیا آن دستور، قرار دادن فقیه جامع شرایط، برای رهبری است و لازم است مردم به او مراجعه کنند یا نه‌؟ به تعبیر دیگر، از این جهت که تعیین ولی فقیه مانند پیامبر و امام‌، از سوی خداوند است‌، از موضوعات اصول اعتقادی است‌.
2) اما فقهی بودن بحث ولایت فقیه که به فعل خود فقیه و مکلفان مربوط است از دو جهت مطرح می‌باشد: نخست این که چون خداوند در عصر غیبت‌، ولایت را برای فقیه تعیین فرموده‌، و روایاتی هم به این مهم  دلالت دارند  پس بر فقیه جامع الشرایط واجب است که این وظیفه را انجام دهد و بر مردم بالغ و عاقل و حکیم و فرزانه و مکلف نیز، واجب است که ولایت چنین رهبری را بپذیرند و از احکام شرعی و قضاوت‌ها و ولایت‌های شرعی که به وسیلة او ثابت یا صادر می‌شود، اطاعت کنند  (کتاب ولایت فقیه‌، آیت اللّه جوادی آملی‌، ج 141ـ 145، مؤسسه اسرأ)
البته لازم است در رابطه با عصمت نیز  توضیحاتی را خدمتتان عرض کنم آنچه تحت عنوان عصمت در گفتمان کلامی شیعه برای معصوم مطرح است به این جهت است که شخص امام در مقام تبلیغ احکام دین و در مقام هدایت و ارشاد و تربیت به عنوان یک انسان کامل از هر لغزشی و انحراف باید مصون از اشتباه باشد  اما موضوع اداره اجتماع و تشکیل حکومت هیچگونه پیش نیازی همچون عصمت را طلب نمی کند و آنچه در باب ولی فقیه مطرح است صلاحیت نسبی  او و برخورداری از شایستگی نسبی می باشد . در بحث حکومت و ولایت فقیه هرگز صحبت از این نیست که هیچ اشتباه به دلیل عصمت شخص روی نمی دهد بلکه صحبت این است که این الگوی حکومتی کم اشتباه ترین مدل و نزدیکترین الگو به مبانی دین و شریعت است.
التماس دعا
یا حق



نویسنده » سخن آشنا » ساعت 11:20 صبح روز یکشنبه 87 مرداد 6