سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 






درباره نویسنده
مهدویت - نسل جوان
سخن آشنا
وبلاگی شاد و در عین حال علمی جهت پاسخگویی به سوالات با روشی کاملا جدید
تماس با مدیر نسل جوان


آرشیو وبلاگ
حضرت ختمی مرتبت (ص)
اهل بیت ( علیهم السلام)
مهدویت
احادیث آموزنده
حکایتهای زیبا
نکات مذهبی
سوالات رسیده
انچه باید جوانان بدانند
نوشته های منتخب پارسی بلاگ
میزگردهای منتخب پارسی بلاگ
میزگرد ها
متفرقه
سوالات ازدواج
مقالات
مباحث و سوالات در مورد زنان
حقوق کودک
لطیفه ها
لینک ها
حرف دل
مباحث قرانی
نسل جوان در سایتها و وبلاگهای دیگر
محرم
نماز
آیت الله العظمی بهجت(ره)


لینکهای روزانه
گاهنامه نماز [285]
[آرشیو(1)]


لینک دوستان
جمله های طلایی و مطالب گوناگون
جلوه های عاشورایی
تکنولوژی کامپیوتر

مسافر عاشق
آرامش جاویدان در پرتو آموزه های اسلام
دوزخیان زمین
عاشق دلباخته
امیدزهرا
esperance
شیلو عج الله
گاهنامه نماز
حزب اللهی مدرنیته
14 معصوم
موتور سنگین ... HONDA - SUZUKI ... موتور سنگین
آتش عشق
تا ریشه هست، جوانه باید زد...
خلوت تنهایی
و خدایی که در این نزدیکی است
محمدرضا جاودانی
یا امام زمان (عج)
معلومات عمومی(پرسش و پاسخ )
شور دل
تمنای دل

عضویت در خبرنامه
 
لوگوی وبلاگ
مهدویت - نسل جوان

آمار بازدید
بازدید کل :503711
بازدید امروز : 52
بازدید دیروز139
 RSS 



در کل اینترنت
 در این سایت

1

سلام

یک فایل صوتی بدستم رسید که یک کودکی با امام زمان درد دل میکنه و حاویه حرفای جالبیست:
همش من دلم میخواست یه عالم با شما حرف بزنم ولی خجالت میکشیدم چون فکر میکردم شما خیلی کار دارید ولی مامان میگه: شما همیشه حرف همه ی بچه ها رو و حتی بزرگترا رو هرجا که باشن هر چقدرم که حرف داشته باشن میشنوید خیلی دوستتون دارم از ده تام بیشتر. اونقد دلم میخواست به شما بگم من همش منتظر شمام من هیچ کار بدی نمیکنم تازه به همه ی بچه هام گفتم که کار زشت نکنن چون شما رو ناراحت میکنه...
بابم میگه اگه ما واااقعا منتظر شما باشیم بعدش کارای بد نکنیم و براتون دعا کنیم شما میاید من اونقدر بزرگ شدم که از یارای شما باشم؟ بابا میگه اگه حواست به کارات باشه و کار بدی نکنی تا امام زمانو ناراحت نکنی و ایشونو بیشتر بیشتر بشناسی خودش یه یاری به شماست... همش دعا میکنم براتون پس چرا نمیاین؟ راستی خیلی دوستتون دارم.

 
 

2



نویسنده » سخن آشنا » ساعت 6:15 عصر روز دوشنبه 88 فروردین 24

 سلام 
مطلب زیر رو به شیفتگان حضرت صاحب الزمان (عج)تقدیم می کنم انشاء الله ما هم بتونیم توفیق دیدار آن حضرت را بدست آوریم
یکی از دانشمندان آرزوی زیارت حضرت بقیة الله(عج) را داشت  تلاشهای بسیار انجام داد و چله نشینی ها نمود و ....و از عدم موفقیت رنج می برد. در یکی از این حالات معنوی به او گفته شد: دیدن امام زمان (علیه السلام ) برای تو ممکن نیست مگر آنکه به فلان شهر بروی، به انجا رفت و  در آنجا نیز چلّه گرفت، روز سی هفتم یا سی و هشتم به او گفتند: الان حضرت بقیّة الله امام زمان عج الله تعالی فرجه شریف در بازار آهنگران ، درب دکان پیرمردی قفل ساز نشسته اند، با اشتیاق از جا بلند شده روانه ی دکان پیر مرد شد، وقتی رسید دید حضرت با پیرمرد گرم گرفته و سخنان محبّت آمیز میگویند، سلام کرد، حضرت پاسخ فرمود و اشاره به سکوت کردند. در این حال دید پیره زنی ناتوان و قد خمیده عصازنان آمده و با دست لرزان قفلی را نشان داد و گفت: ممکن است برای رضای خدا این قفل را به مبلغ سه شاهی بخرید که من به سه شاهی پول نیاز دارم، پیرمرد قفل را گرفت و نگاه کرد دید بی عیب و سالم است، گفت: خواهرم این قفل دو عباسی(هشت شاهی) ارزش دارد، چون هزینه تعمیرش 2شاهی است و بعد از آن 10شاهی ارزش خواهد داشت  پیر زن گفت: نه به آن نیازی ندارم، شما این قفل را سه شاهی از من بخرید، شما را دعا میکنم. پیرمرد با کمال سادگی گفت: خواهرم تو مسلمانی، من هم که مسلمانم دعا میکنم چرا مال مسلمان را ارزان بخرم و حقّ کسی را ضایع کنم، این قفل اکنون هشت شاهی ارزش دارد، اگر بخواهم منفعت هم  ببرم، به هفت شاهی میخرم زیرا در این معامله بیش از یک شاهی منفعت بردن بی انصافی است، اگر میخواهی بفروشی من هفت شاهی میخرم پیرمرد هفت شاهی پول به آن زن داد، قفل را خرید، همین که پیر زن رفت، امام ( علیه السّلام) به من فرمود: آقای عزیز دیدی و این منظره را تماشا کردی، این طور شوید و این جوری شوید تا ما به سراغ شما بیائیم، چلّه نشینی لازم نیست، به جفر متوسّل شدن سودی ندارد، عمل سالم داشته باشید و مسلمان باشید تا من بتوانم با شما همکاری کنم، از همه ی این شهر من این پیرمرد را انتخاب کردم، زیرا این مرد دین دارد و خدا را می شناسد، این هم امتحانی که داد از اوّل بازار این پیرزن نیاز خود را می گفت و چون او را محتاج و نیازمند می دیدند  همه می خواستند  که ارزان بخرند و هیچ کس حتّی سه شاهی نیز خریداری نکرد و این پیر مرد به هفت شاهی خرید، هفته ای نمی گذرد مگر آنکه من به سراغ او می آیم و از او دلجوئی و احوالپرسی می کنم.
(منبع : ملاقات با امام عصر (ع)-سید جعفر رفیعی ص 271به نقل از سی دی هدایت در حکایت )
التماس دعا



نویسنده » سخن آشنا » ساعت 12:22 عصر روز دوشنبه 87 اسفند 19

به نام خدا
با سلام
مطالبی در حول شباهتهای  حضرت صاحب الزمان(عج) با انبیا (علیهم السلام) مدتها پیش اماده نموده بودم که خدمتتون تقدیم می کنم
1)شباهت حضرت مهدی (علیه السلام) به حضرت محمد (صلی الله علیه واله)
 الف ) فخروجه بالسیف وأما شبهه من جده المصطفى صلى الله علیه وآله ، وقتله أعداء الله وأعداء رسوله صلى الله علیه وآله ، والجبارین والطواغیت ، وأنه ینصر بالسیف والرعب ، وأنه لا ترد له رایة عاصم بن حمید حناط ، از محمد بن مسلم ثقفى طحان و او از امام باقر علیه السلام روایت کرده و اما شباهت آن حضرت به جد بزرگوارش محمد مصطفى صلى الله علیه وآله آنستکه با شمشیر قیام کرده و دشمنان خدا و رسول وظالمین و طاغوتیان را کشته و بوسیلهء شمشیر وافتادن ترس در دل دشمنان یارى شده و هرگز پرچمى از او شکست خورده بر نمی مگردد ( البحار : ج 14 ص 339 ب 23 ح 13 - أوله ، عن کمال الدین )
 ب) از حضرت رسول اکرم(صلی الله علیه و اله) روایت شده است که فرمودند مهدی از فرزندان من است اسم او اسم من کنیه اش کنیه من ، و از نظر خلق(افرینش) و خلق (اخلاق) شبیه ترین مردم به من است  از این روایت استفاده می شود که حضرت مهدی (علیه السلام)شبیه ترین مردم از جهت اخلاق و کردار و رفتار به حضرت ختمی مرتبت (صلی الله علیه و اله)می باشد (مکیال المکارم ج 1ص320)
2)  شباهت حضرت(عج) با حضرت ابراهیم (علیه السلام )
الف)حضرت امام  زین العابدین در قسمتی از روایتی می فرمایند اما من ابراهیم فخفا الولاده و اعترال الناس اما از ابراهیم(علیه السلام )است مخفی بودن ولادت و عزلت از مردم (اعلام الوری ج 1 ص 322)
ب ) از امام صادق (علیه السلام)روایت شده است ابراهیم (علیه السلام )در روز بقدری رشد می کرد که دیگران در یک هفته رشد میکنند ودریکهفته به قدری رشد می کرد که دیگران در یک ماه رشد می نمایند و در یک ماه بقدری که دیکران در یک سال (بحار ج 12 ص 19).قائم (علیه السلام) نیز چنین بود چنان که در خبر حکیمه( رضی الله عنها) امده است (بحار ج 51 ص 27 )
دوستان سلام امروز طبق قولی که قبلا خدمتتون عر ض کرده بودم شباهت حضرت مهدی موعود(علیه السلام)  با حضرت موسی (علیه السلام )رو خدمتتون عرض می کنم
3) شباهت حضرت(عج) با حضرت موسی (علیه السلام )
الف)امام باقر (علیه السلام) فرمودند اما شباهت او به موسی (علیه السلام)طولانی بودن ترس و غیبت ان حضرت  و مخفی بودن ولادتش و سختی شیعیانش از اذیت و ازارها و خواریها بعد از غیبت ان حضرت تا انکه خداوند اجازه ظهور و یاری و پیروزی او بر دشمنانش را صادر نماید  (بحارج 51ص 27)
ب)پحضرت امام زین العابدین (علیه السلام)در قسمتی از یک روایت می فرمایند واما من موسی فالخوف والغیبه واما از سنتت موسی (علیه السلام)ترس وغیبت است(اعلام الوری ج 1ص 322)
ج)موسی (علیه السلام)از قومش از قومش دو غیبت داشت که یکی از دیگری طولانی تربود غیبت اول از مصر بود و غیبت دوم هنگامی که به سوی میقات پروردگارش رفت قائم (علیه السلام)نیز دو غیبت داشته که یکی از دیگری طولانی تر است (مکیال المکارم ص 289 )
4) شباهت حضرت مهدی (روحی له الفداه)با حضرت عیسی (علیه السلام)
الف)امام باقر (علیه السلام)می فرمایند اما شباهت انحضرت به عیسی (علیه الیلام)اختلاف مردم در مورد اوست که عدهای می گویند هنوز بدنیا نیامده . گروهی می گویند فوت کرده و عده دیگری می گویند کشته شده و به دار اویخته شده است
ب)اما زین العابدین(علیه السلام)می فرمایند واما من عیسی فاختلاف الناس فیه اما سنت از عیسی (علیه السلام)در این است که مردم مردم در مورد او نیز اختلاف دارند یعنی در بدنیا امدن و نیامدن
ج)همچنانکه عیسی (علیه السلام)فرزند بهترین زنان زمانش بود و در شکم مادر تکلم می کرد و در گهواره سخن می گفت و خداوند او را به اسمان برد و به اذن خداوند مرده را زنده می کردحضدت قائم (علیه السلام) نیز چنین خواهد کرد
 
5) شباهت حضرت حجت (روحی له الفداه) با حضرت نوح (علیه السلام)
الف)امام زین العابدین (علیه السلام) می فرمایند فی القائم سنت من نوح و هو طول العمر در قائم (عج)سنتی از نوح (علیه السلام) است و ان طول عمر است(اعلام الوری ج 1 ص 322)

 ب)نوح (علیه السلام)زمین را با سخن خود از کافران پاک کرد و گفت پروردگارا بر روی زمین دیار البشری از کافران بر جای مگذار(سوره نوح ایه 26) قائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف )نیز زمین را از لوث وجود کافرین پاک می گرداند تا جایی که هیچ اثری از انها باقی نماند (مکیال المکارم ص253)
 6) شباهت حضرت مهدی (علیه السلام) با حضرت اسماعیل (علیه السلام)
 خداوند تبارک وتعالی همانگونه که به ولادت اسماعیل (علیه السلام)بشارت داده است به ولادت قائم (علیه السلام)نیز بشارت داده است(مکیال المکارم ص  366)
همانگونه کعه برای حضرت اسماعیل چشمه زمزم از زمین جوشید برای قائم (علیه السلام)نیز اب از سنگ سخت خواهد جوشید(برگرفته از روایتی از امام باقر (علیه السلام) بحار الانوار ج 52 ص 351 )
7) شباهت حضرت مهدی (علیه السلام)با حضرت هود (علیه السلام)
همچنانکه حضرت نوح ،ظهور حضرت هود را بشارت داده بود و خداوند کافران را بوسیله او هلاک کرد(برگرفته از روایتی از امام صادق (علیه السلام)کمال الدین ج 1 ص 135)  قائم (علیه السلام) را نیز با تمام خصوصیات پدران بزرگوارش مژده داده اند و غیبت و ظهورش را بیان فرموده اند و خداوند به وجود او جمعی از کافران را نابود می کند   (مکیال المکارم ص 258و259)
8) شباهت حضرت (روحی له الفداه)با حضرت زکریا (علیه السلام)
حضرت زکریا در مصیبت حضرت ابی عبدالله الحسین (ع)3روز گریه کرد (چنانکه در خبر احمد بن اسحاق در کتاب الاحتجاج ج 2 ص 268 امده است )
قائم (ع)نیز تمام عمر و در همه زمانش بر ان حضرت می گرید چنانکه در زیارت ناحیه مقدسه امده است (لاندبنک صباحا و مساء و لابکین علیک بدل الدموع دما)شب و روز بر تو ندبه می کنم و به جای اشک بر تو خون می گریم (مکیال المکارم ج 1 ص 313)
9) شباهت حضرت حجت (روحی له الفداه) با حضرت یوسف (علیه السلام)
الف)ابو بصیر از امام باقر (ع)روایت کرده که فرمودند:حضرت قائم (علیه السلام) شباهتی به حضرت یوسف دارد راوی می گوید عرض کردم ان چیست فرمود: سرگردانی و غیبت ب)امام باقر (علیه السلام)در قسمتی از روایت دیگری فرمود :همانگونه که امر حضرت یوسف از پدرش با وجود نزدیک بودن مسافت بین ان حضرت و پدر و خاندانش پوشیده بود مهدی (عج)نیز با وجود نزدیکی به
شیعیان از انان مخفی هستند
ج)یوسف مدت طولانی غایب شد تا برادرانش بر او داخل شدند حضرت انها را شناخت اما انها وی را نشناختند .امام مهدی (عج) نیز مدتی است که غایب شده اند و در عین انکه در میان مردم راه می روند و انان را
می شناسند اما انان او را نمی شناسند .
د)یوسف (علیه السلام)زیباترین اهل زمانش بود و از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و اله )روایت شده که فرمودند :مهدی (علیه السلام)طاووس اهل بهشت است .
ه )یوسف (علیه السلام)خداوند امرش را یک شبه اصلاح فرمود که پادشاه مصر ان خواب را دید و از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و اله )روایت شده که فرمود :مهدی از ما اهل بیت است خداوند امر او را در یک شب اصلاح می کند
10) شباهت حضرت مهدی (عج) با حضرت هابیل (ع)
الف ) نزدیکترین و خویشاوندترین افراد ،هابیل را کشت یعنی برادرش قابیل ب)نزدیکترین و خویشاوندترین افراد ،نیز قصد کشتن امام قائم (روحی له الفداه)را نمود و او عموی حضرت (عج) جعفر کذاب بود (2)
1)برگرفته از سوره مبارکه مائده ایه 27
2)برگرفته از روایتی از امام زین العابدین کمال الدین ج 1 ص 320
11) شباهت حضرت( روحی له الفداه)  با حضرت ادم (علیه السلام)
همانگونه که خداوند ادم را خلیفه خود در زمین قرار داد و او را وارث ان ساخت ودر سوره بقره ایه 30  چنین فرمود: ( انی جاعل فی الارض خلیفه ) همانا من در روی زمین برای خود جانشین قرار دادم حضرت حجت (عج) را نیز وارث زمین و خلیفه خود در زمین قرار خواهد داد چنانکه از حضرت امام صادق (علیه السلام)روایت شده است که در تفسیر ایه 55 سوره نور (خداوند به کسانی از شما که ایمان اورده اند و کارهای شایسته انجام داده اند وعده داده که انان را در زمین خلافت بخشد )فرمود: او قائم و اصحابش می باشند واو هنگام ظهور در مکه در حالی دست بر صورت می کشد می گوید ( الحمدالله الذی صدقنا وعده و اورثنا الارض )سپاس خداوندی را که به وعده اش  درباره ما عمل کرد  و زمین را به میراث ما در اورد
12) شباهت حضرت امام زمان روحی له الفداه با حضرت خضر (علیه السلام)
خداوند تبارک و تعالی عمر حضرت خضر علیه السلام را طولانی نمود و این موضوع نزد شیعه و سنی از مورد قبول است  در مورد حضرت قائم عجل الله تعالی نیز اینگونه عمل کرده و عمرش را طولانی قرار داده است و همین طوراز بعضی از روایات استفاده می شود که حکمت عمر طولانی حضرت خضرعلیه السلام این است که دلیلی بر طول عمر قائم علیه السلام  باشد
خدایا در ظهورش تعجیل بفرما     امین یا رب العالمین
التماس دعا



نویسنده » سخن آشنا » ساعت 10:5 صبح روز چهارشنبه 87 بهمن 2

438747ssby05di26.gif438747ssby05di26.gif438747ssby05di26.gif438747ssby05di26.gif

با عرض سلام و تبریک نیمه شعبان

آشنایی با امام زمان (عج) بهترین وسیله و مطمئن ترین راه برای رسیدن به شناخت خدا است . در زیارت جامعه کبیره می خوانیم " هر  کس خدا را بخواهد ، از شما آغاز کند وهر کس او را یگانه شمارد ، تنها سخنان شما را بپذیرد و هر کس آهنگ او را داشته باشد، رو به شما آورد"

پروفسور هنری کوربن (فیسوف فرانسوی ) می گوید : اینجانب پس از مطالعه تطبیقی ادیان و مکاتب مختلف ، تشیع را به دلیل عقدیه به حضرت مهدی (عج) به عنوان امام زمان ، تنها مذهب زنده و بر پا  در این روزگار می دانم . ( به نقل از روزنامه جمهوری اسلامی 21/8/79)

التماس دعا



نویسنده » سخن آشنا » ساعت 6:14 عصر روز جمعه 87 مرداد 25

به نام خدا
با عرض سلام  و تسلیت ایام شهادت حضرت امام زین العابدین (علیه السلام ) در این پست در ادامه پستهای قبلی تفاوت اهداف  دنیوی حکومت قرانی با اهداف حکومت های سکولار  رو خدمت شما دوستان عزیز عرض می کنم
تفاوت در شیوه رو روش تامین این اهداف است حکومت دینی اهداف دنیوی حکومت را همراه با اهداف معنوی آن پی می گیرد و ابعاد عقلایی و دنیوی حیات جمعی را هم سو و هم جهت با رشد اخلاقی و معنوی و الاهی جامعه سامان می دهد برای نمونه گرچه اصلاح امور و آبادانی از اهداف دنیوی حکومت  قرا نی است  اما این گونه اهداف در سایه توجه به اهداف معنوی حاص حکومت دینی تامین می شود یعنی حاکمیت قسط و عدل است که زمینه ساز تحقق عینی این گونه اهداف دنیوی را فراهم می اورد مولی الموحدین علی (علیه السلام ) می فرماید : " العدل یضع الامور فی مواضعها "  و یا در جای دیگر می فرماید :" ما عمرت البلدان مثل العدل "  بطور کلی رفاه و امنیت زمانی حاصل می شود که که حیات اجتماعی بشر سرشار از اخلاق و معنویت و حاکمیت ارزش های الاهی باشد
در نتیجه با توجه به توضیحات فوق  در حکومت  قرانی بر خلاف حکومت های سکولار این اهداف معنوی است که بستر بسیار مساعدی برای تخقق عینی اهداف دنیوی و عام این حکومت فراهم می آورد .
یا حق 



نویسنده » سخن آشنا » ساعت 11:24 صبح روز یکشنبه 87 مرداد 6

به نام خدا
عالم همه قطره اند و دریاست حسین                      خوبان همه بنده اند و مولاست حسین
ترسم که شفاعت کند از قاتل خویش                       از بس که کرم دارد و آقاست حسین

با عرض سلام  و تسلیت  ایام محرم
در ادامه  پست قبلی که اهداف معنوی حکومت دینی را در منظر  قران کریم مورد  بررسی قرار دادیم در این پست اهدف دنیوی حکومت دینی  رو به بررسی می نشینیم
ب) اهداف  دنیوی :
مقصود از اهداف دنیوی حکومت دینی آن دسته از اهدافی هستند که به طور عقلایی انتظار می رود هر حکومت صالح مردمی به تامین آنها اهتمام داشته باشد این اهداف همان اهدافی است که نوع حکومتهای سکولار هم ادعای تامین آنها را دارند که ان شاء الله تفاوتهای حکومت سکولار رو با حکومت قرانی رو در تامین اینگونه اهداف  را نیز بیان خواهیم نمود
1) برقراری امنیت : هر نیرویى در قدرت دارید، براى مقابله با آنها [دشمنان‏]، آماده سازید! و (همچنین) اسبهاى ورزیده (براى میدان نبرد)، تا به وسیله آن، دشمن خدا و دشمن خویش را بترسانید! و (همچنین) گروه دیگرى غیر از اینها را، که شما نمى‏شناسید و خدا آنها را مى‏شناسد! و هر چه در راه خدا (و تقویت بنیه دفاعى اسلام) انفاق کنید، بطور کامل به شما بازگردانده مى‏شود، و به شما ستم نخواهد شد (سوره انفال ایه 60)
2) تقویت بنیه دفاعی و حراست از مرزهای سرزمین اسلامی (همان )
3) اصلاحات در شوون مختلف جامعه "گفت: «اى قوم! به من بگویید، هر گاه من دلیل آشکارى از پروردگارم داشته باشم، و رزق (و موهبت) خوبى به من داده باشد، (آیا مى‏توانم بر خلاف فرمان او رفتار کنم؟!) من هرگز نمى‏خواهم چیزى که شما را از آن باز مى‏دارم، خودم مرتکب شوم! من جز اصلاح- تا آنجا که توانایى دارم- نمى‏خواهم! و توفیق من، جز به خدا نیست! بر او توکّل کردم و به سوى او بازمى‏گردم‏" ( سوره هود ایه 88)
و برقراری رفاه و ایجاد عمران و آبادانی ، حراست از اموال عمومی و تقسیم عادلانه ان ها در جامعه ، کسترش تعلیم و تربیت ، تامین اجتماعی و حمایت از اقشار ستمدیده و مظلوم و .... را می توان از اهداف  دنیوی دیگر  حکومت قرانی برشمرد
(ادامه دارد)
یا حق



نویسنده » سخن آشنا » ساعت 11:23 صبح روز یکشنبه 87 مرداد 6

به نام خدا
با عرض سلام 
دوستان عزیز مراجعه به قران به خوبی گویای این واقعیت است که که اسلام اهداف حکومت را در برقراری رفاه و امنیت  خلاصه نمی کند و مقولات مربوط به سعادت و معنویت جامعه اسلامی را نیز در دستور کار حاکمیت قرار می دهد حکومت قرانی باید بستر جامعه را برای زندگی مطلوب ایمانی و اخلاقیث فراهم اورد و علاوه بر تامین رفاه عمومی به ویژه برای اقشاتر نیازمند ،جانب فرهنگ دینی و نشانه های الاهی را فرو گذارد اینک با استمداد از برخی آیات که رسالتها و اهداف حکومت دینی را گوشزد می کند به پاره ای از این اهداف اشاره ای گذرا خواهیم داشت در یک تقسیم بندی کلی این اهداف را به دو دسته اهداف معنوی و اهداف دنیوی تقسیم می شود که ان شاء الله به تفصیل در این پست و پستهای بعدی  در مورد هر کدام  به بررسی خواهیم نشست 
 
الف ) اهداف  معنوی
مقصود از اهداف معنوی حکومت قرانی ، تلاش هایی است که در جهت سالم سازی محیط اجتماع برای رشد و بالندگی فطرت الاهی آدمیان می پذیرد برخی از این تلاش ها از سنخ فرهنگ سازی  صحیح مذهبی است و برخی دیگر از سنخ تحقق عینی احکام  که به نمونه هایی از انها اشاره می کنیم
1) اقامه   واجبات "همان کسانى که هر گاه در زمین به آنها قدرت بخشیدیم، نماز را برپا مى‏دارند، و زکات مى‏دهند، و امر به معروف و نهى از منکر مى‏کنند، و پایان همه کارها از آن خداست!"
(آیه 41 سوره حج )
2) گسترش قسط و عدل "خداوند به عدل و احسان و بخشش به نزدیکان فرمان مى‏دهد و از فحشا و منکر و ستم، نهى مى‏کند خداوند به شما اندرز مى‏دهد، شاید متذکّر شوید" (آیه 90 سوره نحل)  
"پس به همین خاطر تو نیز آنان را به سوى این آیین واحد الهى دعوت کن و آن چنان که مأمور شده‏اى استقامت نما، و از هوى و هوسهاى آنان پیروى مکن، و بگو: «به هر کتابى که خدا نازل کرده ایمان آورده‏ام و مأمورم در میان شما عدالت کنم خداوند پروردگار ما و شماست نتیجه اعمال ما از آن ما است و نتیجه اعمال شما از آن شما، خصومت شخصى در میان ما نیست و خداوند ما و شما را در یک جا جمع مى‏کند، و بازگشت (همه) به سوى اوست! "
(ایه 15 سوره شوری )
"خداوند به شما فرمان مى‏دهد که امانتها را به صاحبانش بدهید! و هنگامى که میان مردم داورى مى‏کنید، به عدالت داورى کنید! خداوند، اندرزهاى خوبى به شما مى‏دهد! خداوند، شنوا و بیناست". (آیه 58 سوره نساء) 
اقامه حق و مبارزه با باطل"اى داوود! ما تو را خلیفه و (نماینده خود) در زمین قرار دادیم پس در میان مردم بحق داورى کن، و از هواى نفس پیروى مکن که تو را از راه خدا منحرف سازد کسانى که از راه خدا گمراه شوند، عذاب شدیدى بخاطر فراموش کردن روز حساب دارند" (آیه 26 سوره ص)
(ادامه دارد)
یا حق



نویسنده » سخن آشنا » ساعت 11:22 صبح روز یکشنبه 87 مرداد 6


به نام خدا
با عرض سلام
دوستان عزیز  یکی از وجوه تمایز یک نظام سیاسی از نظام های سیاسی دیگر نگاه خاصی است که به جایگاه حکومت و وظایف و اختیارات و اهداف  آن دارد. لذا لازم است در بحث از حکومت اسلامی که به بهترین وجه خود در حکومت جهانی قرانی امام زمان (روحی له الفداه ) اجرا خواهد شد  این موارد نیز مورد بررسی قرار گیرد  لذا در این پست و چند پست بعدی  سعی خواهد شد ماهیت و اهداف حکومت از منظر اسلام و وظایف کارگزاران حکومت دینی  در حد امکان از منظر قران  مورد بررسی قرار گیرد
ماهیت حکومت قرآنی :
مراجعه به ایات و روایات نشان دهنده این مساله است که در بینش قرانی حکومت و تصدی  منصب های حکومتی به خودی خود دارای ارزش و کمال نیستند حکومت برعهده گرفتن بار امانت خداوند  و مسوولیت است و کشیدن این بار امانت نیازمند اهل بودن و دارا بودن شرایط و ویژگیهای خاصی است به همین  علت در حاکم اسلامی ویژگیها و شرایط خاصی لحاظ شده است .
خداوند تبارک و تعالی در سوره نساء آیه 58 می فرماید :
"انَّ اللَّهَ یَأْمُرُکُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَماناتِ إِلى‏ أَهْلِها وَ إِذا حَکَمْتُمْ بَیْنَ النَّاسِ أَنْ تَحْکُمُوا بِالْعَدْلِ إِنَّ اللَّهَ نِعِمَّا یَعِظُکُمْ بِهِ إِنَّ اللَّهَ کانَ سَمیعاً بَصیراً " خداوند به شما فرمان مى‏دهد که امانتها را به صاحبانش بدهید! و هنگامى که میان مردم داورى مى‏کنید، به عدالت داورى کنید! خداوند، اندرزهاى خوبى به شما مى‏دهد! خداوند، شنوا و بیناست.
علی (علیه السلام ) در نامه ای که فرمانده سپاه اسلام در آذربایجان – اشعث بن قیس- می نویسد ، تاکید می کند که حکمرانی و زمامداری وی در آن جا لقمه و طعمه ای شیرین برای استفاده او نیست بلکه امانتی است که باید در قبال آن پاسخ دهد و اموال بیت المال در واقع مال باری تعالی است که باید با امانت کلمل از آن نگهبانی کند ( نهج البلاغه تصحیح صبحی صالح نامه شماره 5)
بنابرین  حکومت زمانی برای حاکم کمال محسوب می شود که بتواند قدرت سیاسی را وسیله ای برای ادای مسوولیت و امانت الاهی قرار دهد عبدالله بن عباس نقل می کند که هنگام خروج به سمت بصره در محلی به نام ذی قار نزد امیرمومنان رفتم که نعلین خود را پینه می زد از من پرسید بهای این نعلین چند است ؟ گفتم ارزشی ندارد ، فرمود : و الله لهی احب الی من امرتکم ، الا ان اقیم حقا او ادفع باطلا ( نهج البلاغه ، همان، خطبه 33)
به خدا قسم  من این نعلین ها را بیشتر از حکومت  بر شما دوست دارم مگر اینکه حقی را به صاحبش برگردانم  یا از باطلی جلوگیری کنم
یا حق



نویسنده » سخن آشنا » ساعت 11:16 صبح روز یکشنبه 87 مرداد 6

به نام خدا
با عرض سلام  و تبریک  دهه کرامت خدمت شما دوستان عزیز امروز دو مورد دیگر از تفاوتهای جهانی شدن قرانی با جهانی سازی غربی را خدمت شما دوستان عزیز عرض می کنم
6) جهانی سازی هر چند به سرعت در حال گسترش می باشد ولی امری نارسا و پیچیده است ‍ژان ماریگینو در این باره می گوید:" وضعیت اجتماعات انسانی در تجربه جهانی شدن با وضعیت شخص نابینایی قابل مقایسه است که ناگهان بینایی اش را بدست می آورد رویارویی بی واسطه فرد با جهانی شدن سکرآور است ...." این در حالی است که تصویر حکومت جهانی حضرت مهدی (علیه السلام ) به وضوح در روایات و احادیث بیان شده است و ویژگیها و ساختار کار آمد آن با  دقت بسیار فراوان بیان شده است "

7) جهانی شدن از بعد فرهنگی و اجتماعی ادعای نزدیکی فرهنگ ها  در جوامع را دارد در صورتی که واضح است بر خلاف ادعای غرب در جهان آینده با رویکردی که در پیش گرفته اند اتحادی به وجود نخواهد آمد و و پس از تقابل بنیادی، فرهنگ های نوین  به وجود آمده و برخورد و تضاد  فرهنگ ها و تنش و ناامنی را موجب خواهد شد  که خود غربیها از آن تعبیر به جنگ تمدنها کرده اند  این در حالی است که در عصر ظهور حضرت صاحب الزمان ( روحی له الفداه ) طبق برداشتی که از آیات و روایات می شود نشانی از اختلاف و کشمکش فرهنگی و سیاسی نخواهد بود و مردم با انتخاب آیین و فرهنگ واحد با آسودگی خاطر زندگی خواهند نمود .
 ذکر این نکته نیز لازم است که جهانی شدن قرآنی تفاوتهای بسیار زیادی با جهانی سازی غربی دارد که بیان آنها خارج از حوصله وبلاگ نویسی است  لذا به همین مقدار که در طی چند پست خدمتتان عرض شد بسنده می کنم
یا حق



نویسنده » سخن آشنا » ساعت 11:11 صبح روز یکشنبه 87 مرداد 6

sadeq86.jpg

به نام خدا
با عرض سلام  و تسلیت شهادت حضرت امام جعفر صادق (علیه السلام )  خدمت شما دوستان و سروران عزیز در پست قبل به دو مورد از تفاوتهای جهانی شدن قرانی با جهانی سازی غربی اشاره نمودم در این پست چند تفاوت دیگر را خدمتتان عرض می کنم  
3) حکومت جهانی حضرت مهدی ( عج)   طبق ادله ای که در پستی که قبلا تحت عنوان قران جدید داشتم بر اساس قران خواهد بود و لذا به  علت دستورات اخلاقی فراوان قران توسعه اخلاقی را در پی خواهد داشت  اما در جهانی سازی غرب  مهم مادیات بوده و برای معنویت هیچ جایگاهی تعریف نشده است
4)  طبق آیه 40 سوره یوسف  قران حاکمیت  را ازآن خدامی داند( اِنِ الْحُکْمُ اِلاَّ لِلّهِ اَمَرَ اَلّا تَعْبُدُوا اِلّا اِیّاهُ) در نتیجه  حکومت جهانی قرانی، ولایی بوده و مشروعیت خود را از خدا دارد در حالی که در جهانی سازی غربی مشروعیت حکومت را از مردم می دانند آن هم با هزاران حقه و فریب کاری و تقلب  که برای بدست آوردن رای مردم از آنها استفاده می کنند
5)  با توجه به اینکه خداوند تبارک و تعالی در قران می فرماید: ( لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَیِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْکِتابَ وَ الْمیزانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ وَ .. ) در حکومت جهانی قرانی عدالت به بهترین وجه رعایت خواهد شد  در حالی که هدف نهایی  جهانی سازی غربی تسلط بیشتر غرب و امریکا در عرصه های سیاسی و اقتصادی  است که بدنبال خود ناامنی و بی عدالتی و رفتارهای خصمانه به همراه دارد که نمونه های آن را در کشورهایی مثل افغانستان و عراق  مخصوصل فلسطین مظلوم می بینیم
ادامه دارد
یا حق  



نویسنده » سخن آشنا » ساعت 11:10 صبح روز یکشنبه 87 مرداد 6

   1   2   3   4      >