ه نام خدا
با عرض سلام
سوال : نماز چرا دو سجده دارد ؟؟
پاسخ : با تشکر از اعتماد شما در مورد سوال شما نخست یادآورى این مطلب ضرورى است که احکام شرعى دو گونه اند:
1) احکامى که برخى از حکمتهاى آنها در قرآن و روایات اسلامى بیان شده است مانند روزه که یکى از حکمتهاى آن را قرآن پرهیز از گناه دانسته است . (بقره ، 183)
2) احکامى که در آیات و روایات اشاره اى به فلسفه آنها نشده و یا لااقل به دست ما نرسیده است . در این موارد ممکن است با دلیلهاى عقلى یا تجربى به بخشى از آنها پى ببریم ولى چون علم و عقل ما محدود است نمى توانیم فلسفه کامل آن را بدست آوریم . البته این بدین معنا نیست که انجام کار را مبتنى بر دانستن حکمتش کنیم ; بلکه روحیه بندگى خداوند اقتضا مى کند تا فرمانبردارى بى چون و چراى پروردگار خود باشیم و هر دستورى را ـ هر چند بدون آگاهى از حکمت آن ـ اطاعت کنیم و این به معناى تقلید کورکورانه نیست ; چرا که فرض این است پروردگار خود را به خوبى مى شناسیم و مى دانیم که هرگز فرمانى را به ضرر بنده اش صادر نمى کند; بلکه تمام احکام الهى براى رساندن او به کمال و تأمین سعادت و خوشبختى او در آخرت است و هر دستورى به ما دهد، صلاح و خیر ما را در آن دیده است . همچنانکه یک بیمار چون مى داند پزشک معالجش خیر و صلاح او را مى خواهد و در پى بهبودى بیمارى اوست ، داروهایى را که برایش تجویز کرده است مصرف مى کند بدون این که از حکمت آنها آگاهى داشته باشد.
اما این که چرا هر رکعت نماز یک رکوع و دو سجده دارد، روایات اسلامى به نکاتى در همین زمینه اشاره کرده اند که توجه شما را به دو نمونه از آن ها جلب مى کنیم :
1) از امام صادق(علیه السلام) در پاسخ به همین پرسش ، نقل شده است که فرمودند: چون نماز عبادت است از رکوع و سجود و تفاوتى میان این دو نیست ; لکن چون رکوع عمل شخص ایستاده و سجده عمل شخص نشسته مى باشد و نماز نشسته نصف نماز ایستاده است ; از این رو مى بایست عمل نشسته دو چندان شود تا به عمل ایستاده برابر گردد; لذا سجده تکرار مى شود تا با تعداد رکوع برابر شود.•
2) فردى از امیرالمؤمنین على(علیه السلام) پرسید: معناى دو سجده چیست ؟ حضرت فرمودند: سجده اوّلى تأویلش این است که وقتى سر برخاک مى گذارى یعنى خدایا! از همین خاک مرا خلق کردى و چنانچه سربرداشتى یعنى از همین خاک مرا بیرون آوردى ، وقتى براى بار دوم سر بر خاک نهادى معنایش این است که خداوندا! مرا به همین خاک دوباره باز خواهى گرداند و چون سربرآوردى یعنى از همین خاک دوباره خارج ساختى .
قرآن نیز به همین مطلب اشاره دارد(سوره طه ، آیه 55)
یا حق
با عرض سلام
سوال : نماز چرا دو سجده دارد ؟؟
پاسخ : با تشکر از اعتماد شما در مورد سوال شما نخست یادآورى این مطلب ضرورى است که احکام شرعى دو گونه اند:
1) احکامى که برخى از حکمتهاى آنها در قرآن و روایات اسلامى بیان شده است مانند روزه که یکى از حکمتهاى آن را قرآن پرهیز از گناه دانسته است . (بقره ، 183)
2) احکامى که در آیات و روایات اشاره اى به فلسفه آنها نشده و یا لااقل به دست ما نرسیده است . در این موارد ممکن است با دلیلهاى عقلى یا تجربى به بخشى از آنها پى ببریم ولى چون علم و عقل ما محدود است نمى توانیم فلسفه کامل آن را بدست آوریم . البته این بدین معنا نیست که انجام کار را مبتنى بر دانستن حکمتش کنیم ; بلکه روحیه بندگى خداوند اقتضا مى کند تا فرمانبردارى بى چون و چراى پروردگار خود باشیم و هر دستورى را ـ هر چند بدون آگاهى از حکمت آن ـ اطاعت کنیم و این به معناى تقلید کورکورانه نیست ; چرا که فرض این است پروردگار خود را به خوبى مى شناسیم و مى دانیم که هرگز فرمانى را به ضرر بنده اش صادر نمى کند; بلکه تمام احکام الهى براى رساندن او به کمال و تأمین سعادت و خوشبختى او در آخرت است و هر دستورى به ما دهد، صلاح و خیر ما را در آن دیده است . همچنانکه یک بیمار چون مى داند پزشک معالجش خیر و صلاح او را مى خواهد و در پى بهبودى بیمارى اوست ، داروهایى را که برایش تجویز کرده است مصرف مى کند بدون این که از حکمت آنها آگاهى داشته باشد.
اما این که چرا هر رکعت نماز یک رکوع و دو سجده دارد، روایات اسلامى به نکاتى در همین زمینه اشاره کرده اند که توجه شما را به دو نمونه از آن ها جلب مى کنیم :
1) از امام صادق(علیه السلام) در پاسخ به همین پرسش ، نقل شده است که فرمودند: چون نماز عبادت است از رکوع و سجود و تفاوتى میان این دو نیست ; لکن چون رکوع عمل شخص ایستاده و سجده عمل شخص نشسته مى باشد و نماز نشسته نصف نماز ایستاده است ; از این رو مى بایست عمل نشسته دو چندان شود تا به عمل ایستاده برابر گردد; لذا سجده تکرار مى شود تا با تعداد رکوع برابر شود.•
2) فردى از امیرالمؤمنین على(علیه السلام) پرسید: معناى دو سجده چیست ؟ حضرت فرمودند: سجده اوّلى تأویلش این است که وقتى سر برخاک مى گذارى یعنى خدایا! از همین خاک مرا خلق کردى و چنانچه سربرداشتى یعنى از همین خاک مرا بیرون آوردى ، وقتى براى بار دوم سر بر خاک نهادى معنایش این است که خداوندا! مرا به همین خاک دوباره باز خواهى گرداند و چون سربرآوردى یعنى از همین خاک دوباره خارج ساختى .
قرآن نیز به همین مطلب اشاره دارد(سوره طه ، آیه 55)
یا حق
نویسنده » سخن آشنا » ساعت 1:16 عصر روز دوشنبه 86 بهمن 29