بسم الله الرحمن الرحیم
با عرض سلام
دوست خوبم جناب اقای تقی ارانی یزدی در مورد پستی که قبلا تحت عنوان حضرت معصومه (سلام الله علیها ) ارسال کرده ام در قسمت نظرات مطلبی رو ارسال کرده اند که لازم دیدم امروز به سوال ایشون پاسخ بدم ان شاء الله در پستهای بعدی ادامه مطالب سیمای زن در قران کریم را خدمت دوستان ارائه خواهم نمود
اقای تقی ارانی یزدی گفته اند :
با سلام
برای حه و به کدام علت حضرت معصومه اینقدر به درگاه باریتعالی نزدیک است که با شفاعت ایشان مردم به بهشت میروند. اگر کسی در زندگی اعمال شایسته انحام داده و خدا ترس بوده و مرتکب گناهان کبیره نشده باشد که بهشت حق اوست. ولی اگر فردی گناهکار باشد برای حه با یک شفاعت ایشان گناهانش بخشوده میشود و تازه ایشان برای حه از یک گناهکار و بنده خاطی باید حمایت نمایند. من نمیدانم برای حه محلسی را با همه مزخرفاتی که نوشته علامه خطاب مینمایند .
دوست عزیز
الف) درباره زیارت حضرت معصومه(سلام الله علیها ) روایتی از امام رضا(علیه السلام )وارد شده است که به سعد بن علی فرمود: ای سعد، برای ما، نزد شما قبری است. سعد به امامعلیهالسلام گفت: قبر فاطمه معصومه (سلام الله علیها ) دختر امام کاظمعلیهالسلام را میفرمایید امامعلیهالسلام فرمود:بلی هر کس او را زیارت کند در حالی که عارف و آگاه به حق او باشد، بهشت بر او واجب است. در این روایت قید عارفا بحقها آمده است. عارف و آگاه به حق امام ( علامه محمد باقر مجلسی، بحارالانوار، ج 48، ص 316؛ مستدرک الوسائل، ج 10، ص 368)
زیارت کننده واقعی که مشمول این روایت می شود کسی است که
1) جایگاه و مقام خاندان عصمت و طهارتعلیهمالسلام را نزد خدا بداند و آنها را بشناسد
2) بداند این خاندان به لحاظ مبرا بودن از پلیدی و آلودگی و طاهر بودن از گناه و زشتی و داشتن تقوا و معنویت و عبادت و طهارت روح و ترس از خدا به چنین مقامی دست پیدا کردهاند.
3) بداند رضایت این خاندان از انسان، در گرو رضایت خدا میباشد.
دوست عزیز روایات و آیات بسیاری هست که خداوند تنها از انسان پاک و وارسته اعمال را میپذیرد و با توجه به قید عارفا بحقه کسی نمیتواند رضایت و شفاعت و توجه امامان را جلب کند، مگر آن که خداوند از او راضی باشد و اعمال و عبادات خود را به نحو احسن انجام دهد
ب) مقصود از این روایتها این نیست که زیارت علت تامه رفتن به بهشت است بلکه علت تامه مجموع علل مؤثر بر یک چیز با رفع تمام موانع است تأثیر چنین علتی بر معلول حتمی و ضروری است و به هیچ وجه تخلف بردار نیست زیارت یکی از شرایط مؤثر بر رفتن به بهشت است که در صورت فقدان موانع میتواند اثر کند ولی اگر مانعی بر سر راه آن قرار گیرد توان تأثیر ندارد چنین چیزی در جهان مادیات و اسباب و مسببات طبیعی نیز وجود دارد مثلاً اگر گفته میشودآتش سبب احتراق چوب است به نحو مقتضی است یعنی تا دیگر شرایط مانند وجود اکسیژن وجود نداشته باشد عمل احتراق صورت نخواهد گرفت. بنابر این اگر کسی چوب تری را در آتش اندازد و با گذشت چند دقیقه احتراق صورت نگیرد نباید در آن گزاره تردید کند بلکه باید جستوجو کند که آیا آن گزاره مشروط به شرایطی نیز هست یا نه؟ و آیا مانعی برای تأثیر آتش در چوب وجود دارد یا خیر؟ آن گاه خواهد دید که این گزاره ضمن درست بودن مشروط به شرایط متعددی از قبیل وجود اکسیژن و عدم موانعی چون رطوبت در چوب، تناسب میزان حرارت آتش با مقدار مقاومت چوب و ... است. لیکن اگر تمام شرایط و رفع موانع مفروض پدید آمد یعنی علت تامه محقق شد حتماً چوب آتش خواهد گرفت و تخلف آن به معنای کذب گزاره فوق میباشد.
امیدوارم دوست عزیزم به پاسخ سوال خود رسیده باشند در پایان نکته ای رو عرض کنم و ان اینکه علامه مجلسی در زمان خود جهت حفظ احادیث و رساندن انها به ما زحمات بسیاری را متحمل شده اند و خودشان هم در اول بحار الانوار گفته اند که این روایات تمام روایات موجود است و در بین انها روایات درست و نادرست نیز وجود دارد که البته عمر علامه کفاف نکرد که روایات صحیح را از غیر ان جدا نماید لذا بایستی احترام این بزرگواران را نگه داریم و بدون تحقیق و سوال و بجهت عدم درک صحیح روایات مقام علمی و معنوی انان را زیر سوال نبریم
یا حق