به نام خدا
با عرض سلام
پرسشگر :سلام... امیدوارم حالتون خوب باشه...
هوای دنیای واقعی که سرده توی این روزا و شبای زمستونی...
هوای این دنیای مجازی چطوره ؟؟؟!!!
داشتم با دوستی حرف می زدم...
گفتم توی کلوب آدمها را می خوانم....
گفتم هر کسی اینجا برای خودش تعریفی داره هر چند مختصر...
گفتم برام جالبه ...
گفت : اگر راست نوشته باشند ......
به فکر فرو رفتم...
و یک چرای بزرگ ...
توی این دنیای واقعی اونقدر بعضی ها گم شدند که حتی توی این دنیا باز هم از خودشون فرار می کنن ...
داشتم به این فکر می کردم ، که چقدر با خودمون صادقیم...
پای سیستم می شینیم ... صفحه خودمون رو باز می کنیم... تا چه حد تونستیم... از خودمون بنویسیم ... تا چه حد تونستیم تعریف درستی از خودمون ارائه بدیم...
آدمی چه تنهاست ...
گم شدن در دنیای مجازی اینترنت ...
می دونی حس بدیه که اگه وقتی صفحه یه کسی رو باز می کنی احتمال بدی که شاید دروغ نوشته باشه ...
حتی اگه باهاش نخوای ارتباطی ، حتی در حد یه پیام داشته باشی ...
اینجا ... ورود آدمهایی که بیشتر اوقات همدیگه رو نمی شناسن و ...
و حضور اونها بر زندگی سایبرنیتیک همدیگه!
کم کم عادت می شه! آدمهایی که به طور عمده زبانشون رو و احساسشون رو به کیبوردها سپردن!
آدمی چه تنهاست!
توی دنیای مجازی با آدمی ناشناس که شاید از اساس آن چیزی و کسی نیست که نشون می ده و تنها و تنها یک نام است و یا یک آی دی ، همه از برکات و از سر صدقه این قرن آشوب زده ی توفانی و به بحران رسیده است.
انسانهای مضطرب و تنها و نشسته بر یک صندلی و روبروی یک مانیتور که دلی خوش دارن یا ندارن و دل خوش می کنن و خیالی ... که به پرواز درمیاد !
راستی شما ...
شما چی فکر می کنید ....!!!
اینجا توی این جامعه مجازی...
تا چقدر می تونی اعتمادت رو به دیگران تقویت کنی ...
تا چه حد اومدنت به اینجا بهت یاد داده که اعتماد نکنی...
آیا شما هم فکر می کنی که این دنیای مجازی مهمترین قسمت روابط انسانی رو نشونه گرفته و اون هم اعتماده ...
یا اینکه می گی اساسا یه تفریحه و می گی چه اهمیتی داره ...
یا شاید می گی به مهمترین مهره های این جامعه که آدمهایی معرفی شده با یه آی دی و یه صفحه هستن توجهی نداری !!!
منتظر شنیدن حرفهات هستم ...
ارادتمند ...
بهار(نام مستعار بنده)...
شاد باشید
و بدرود...
پاسخ : به نظر بنده انسان باید قبل از شروع هر کاری هدف خود را بر اساس ظرفیتهای موجود در محیطی و .... مشخص نماید اینترنت هم از این قاعده مستثنا نیست وقتی که انسان ساعاتی از عمر با ارزش خود را پای رایانه و در محیط مجازی سپری می کند مسلما بی هدف بودن ضرر بسیاری بزرگی است بنده به شخصه به این نتیجه رسیده ام که درست است که اعتماد متقابل در اینترنت به جهت عدم شناخت مانند زندگی واقعی نمی تواند باشد اما این محیط می تواند محل خوبی برای پرسشگری و پاسخ گویی باشد لذا به صوت هدفمند در این محیط سعی کرده ام بدون اینکه نیازی به اعتماد کردن و یا جلب اعتماد داشته باشم مطالب خود را بصورت مستند ارائه کنم تا مخاطبین خود بدون اینکه نیازی به اعتماد به شخص بنده باشد قضاوت نمایند
یا حق
نویسنده » سخن آشنا » ساعت 1:39 عصر روز دوشنبه 86 بهمن 29
به نام خدا
با عرض سلام
سوال : سلام
من یه سوال ازتون داشتم در مورد صیغه
می خواهم بدون صیغه ای که به عنوان محرمیت خونده می شه فقط یه منظور ازدواج موقت است؟؟
یا اینکه برای محرمیت جزیی هم می شه صیغه کرد
که مثلا اگه جایی از بدن مثلا دستهای کسایی که صیغه می شوند به هم اتصال پیدا کنه گناه محسوب نشه
یا به قول قدیمی ها صیغه برادری و خواهری ؟؟/
اصلا چنین صیغه ای وجود خارجی داره؟؟؟ اگه داره حکمش چیه؟؟؟؟/
می شه لطفا من رو راهنمایی کنید
ممنون از لطفتون
پاسخ : عقد ما دو نوع داریم 1) عقد دائم 2) عقد موقت
حالا صیغه ای که به عنوان محرمیت خونده می شه از دو حالت بالا خارج نیست و برای محرمیت جزئی عقد خاصی نداریم بله زن می تونه در عقد ازدواج موقت برخی شروط رو بگذاره که مثلا نزدیکی صورت نگیره
در مورد صیغه خواهر برداری ما همچین صیغه ای نداریم اگه صیغه ای بین دو جنس مخالف وجود داره فقط صیغه زن و شوهری که یک نوعش دائمه و نوع دیگش موقتیه
ضمنا نکته ای که لازم عرض کنم اینه که به نظر اکثر مراجع در عقد موقت اجازه پدر شرط صحت عقد هستش
اگه بازم سوالی داشتید در خدمتتون هستم
یا حق
نویسنده » سخن آشنا » ساعت 1:22 عصر روز دوشنبه 86 بهمن 29
ه نام خدا
با عرض سلام
سوال : نماز چرا دو سجده دارد ؟؟
پاسخ : با تشکر از اعتماد شما در مورد سوال شما نخست یادآورى این مطلب ضرورى است که احکام شرعى دو گونه اند:
1) احکامى که برخى از حکمتهاى آنها در قرآن و روایات اسلامى بیان شده است مانند روزه که یکى از حکمتهاى آن را قرآن پرهیز از گناه دانسته است . (بقره ، 183)
2) احکامى که در آیات و روایات اشاره اى به فلسفه آنها نشده و یا لااقل به دست ما نرسیده است . در این موارد ممکن است با دلیلهاى عقلى یا تجربى به بخشى از آنها پى ببریم ولى چون علم و عقل ما محدود است نمى توانیم فلسفه کامل آن را بدست آوریم . البته این بدین معنا نیست که انجام کار را مبتنى بر دانستن حکمتش کنیم ; بلکه روحیه بندگى خداوند اقتضا مى کند تا فرمانبردارى بى چون و چراى پروردگار خود باشیم و هر دستورى را ـ هر چند بدون آگاهى از حکمت آن ـ اطاعت کنیم و این به معناى تقلید کورکورانه نیست ; چرا که فرض این است پروردگار خود را به خوبى مى شناسیم و مى دانیم که هرگز فرمانى را به ضرر بنده اش صادر نمى کند; بلکه تمام احکام الهى براى رساندن او به کمال و تأمین سعادت و خوشبختى او در آخرت است و هر دستورى به ما دهد، صلاح و خیر ما را در آن دیده است . همچنانکه یک بیمار چون مى داند پزشک معالجش خیر و صلاح او را مى خواهد و در پى بهبودى بیمارى اوست ، داروهایى را که برایش تجویز کرده است مصرف مى کند بدون این که از حکمت آنها آگاهى داشته باشد.
اما این که چرا هر رکعت نماز یک رکوع و دو سجده دارد، روایات اسلامى به نکاتى در همین زمینه اشاره کرده اند که توجه شما را به دو نمونه از آن ها جلب مى کنیم :
1) از امام صادق(علیه السلام) در پاسخ به همین پرسش ، نقل شده است که فرمودند: چون نماز عبادت است از رکوع و سجود و تفاوتى میان این دو نیست ; لکن چون رکوع عمل شخص ایستاده و سجده عمل شخص نشسته مى باشد و نماز نشسته نصف نماز ایستاده است ; از این رو مى بایست عمل نشسته دو چندان شود تا به عمل ایستاده برابر گردد; لذا سجده تکرار مى شود تا با تعداد رکوع برابر شود.•
2) فردى از امیرالمؤمنین على(علیه السلام) پرسید: معناى دو سجده چیست ؟ حضرت فرمودند: سجده اوّلى تأویلش این است که وقتى سر برخاک مى گذارى یعنى خدایا! از همین خاک مرا خلق کردى و چنانچه سربرداشتى یعنى از همین خاک مرا بیرون آوردى ، وقتى براى بار دوم سر بر خاک نهادى معنایش این است که خداوندا! مرا به همین خاک دوباره باز خواهى گرداند و چون سربرآوردى یعنى از همین خاک دوباره خارج ساختى .
قرآن نیز به همین مطلب اشاره دارد(سوره طه ، آیه 55)
یا حق
نویسنده » سخن آشنا » ساعت 1:16 عصر روز دوشنبه 86 بهمن 29
به نام خدا
با عرض سلام
سوال : غنا یعنی چه ؟؟ و ایا استفاده از الات موسیقی حرام است؟؟
پاسخ : غناعبارت است از پیچاندن صدا در گلو که مخصوص مجالس لهو و لعب است چنان که آمده است: الغناء صوتٌ یترجع المطرب غنا آن صدایی است که همراه با ترجیع، یعنی پیچاندن خاص در گلو و طربانگیز و به تعبیر بعضی رقصآور باشد حال هر چیزی (حتی قرآن) را با این صوت بخوانند حرام است ولی آواز و صدای خوب که مطابق با فطرت سلیم و مورد پسند همه عقلا است هیچ اشکالی ندارد ازاینرو در روایت آمده است که قرآن را با صدای خوب بخوانید.
اما در مورد الات موسیقی : در عصر امامان ابزار و آلات موسیقی کلاً در بستر حرام قرار داشته و راه مباحی برای آن نبوده است و با امروز فرق دارد.آلات موسیقی امروز بصورت غالب از آلات مشترکه هستند یعنی ابزاری که هم استفاده حرام دارند و هم استفاده حلال، بنابراین اگر از هر یک از این آلات استفادة حرام بشود، مثلاً در مجالس لهو و لعب نواخته شود، یا قطعه ای حرام با آن ها نواخته شود و ... حرام است. در غیر این صورت مباح است و اشکالی ندارد، درست مثل کارد آشپزخانه، اگر با آن آدمی را بکشی، استفاده از آن حرام است اما اگر به کار آشپزی بپردازی استفاده از آن مباح می باشد یا همان مثال قلم که شما فرمودید
فتوای مقام معظم رهبری در زمینه خرید و فروش الات مشترکه اینگونه است :" خرید و فروش آلات مشترک برای نواختن موسیقی غیر لهوی، اشکالی ندارد" (اجوبة الاستفتائات، ص 252، سؤال 1150)
یا حق
نویسنده » سخن آشنا » ساعت 12:30 عصر روز دوشنبه 86 بهمن 29
به نام خدا
با عرض سلام
سوال : چقدر به نقش زیارت در آرامش روح و رسیدن به اهداف انسانی اعتقاد دارید ؟تجارب خود را بنویسید با ذکر زیارت گاه ؟
پاسخ : زیارت قبور ائمه"علیهم السلام" صرفاً مانند زیارت قبور سایر مسلمین نیست که فقط برای اهداء ثواب و یا بار مرگ و آخرت باشد بلکه این زیارت وسیلهای است برای تطهیر نفس و تزکیه روح و مورد عنایات خاص آنها واقع شدن، زیرا همانطوری که زمانها دارای قداستی هستند مانند ماه رمضان یا شبهای قدر و روز جمعه و .... که آن زمان خاص دارای برکتی از جانب خداوند است.
مکانها هم دارای برکات و ویژگیهایی هستند که در اثر امر خاصّی یا مدفن پیامبری دارای برکت و خیر میشوند. همانطور که امکان دارد مکانی به خاطر مسئلهای یا عذابی دارای شومی و خباثت باشد چنان که در روایات وارد شده که رسول خدا«صلی الله علیه وآله» در سال نهم هجری، به سوی غزوه تبوک میرفت به سرزمین حجر - شهر قوم ثمود در وادی القری، در مسیر مدینه به شام - که رسیدند پیش از عبور از آن پیاده شدند و سیاهیان از چاه آب کشیدند که منادی پیامبر فریاد زد از آب چاه اینجا ننوشید! و برای نماز با آن وضو نسازید! مردم هر چه در آبگیرهای خود داشتند به زمین ریختند و عرض کردند رسول خدا با آنها خمیر ساختهایم حضرت فرمودند آنها را به شترها بدهید مبادا آنچه که به آنها رسیده به شما هم برسد.
پس مکانها یا متبرک به وجودی میشوند یا شوم متنجس به امری و چون قبور و محل دفن اولیاء حق و ائمه معصومین"علیهم السلام"از برکت وجود آنها متبرک شده است طبیعی است که حضور در آن مکان و نماز خواندن و خواندن زیارت و بوسیدن ضریح و... قطعاً روح آدمی را متبرک نموده و سبب آمرزش گناهان انسان و نورانی شدن دل و تطهیر نفس میشود.
بنده خودم هر وقت در حرم مثلا حضرت فاطمه معصومه(سلام الله علیها ) باشم انقدر احساس ارامش می کنم که گذشت زمان را حس نمی کنم
یا حق
نویسنده » سخن آشنا » ساعت 12:25 عصر روز دوشنبه 86 بهمن 29
به نام خدا
با عرض سلام
سوال :
ثارالله کنایه از چیست؟؟؟
پاسخ : ثار در لغت به معنای خون،خونخواهی و خونی که خونخواه دارد آمده است(نهایه، ابن اثیر، ج 1، ص 199 - لسان العرب، ج 2، ص 77 - صحاح اللغه، جوهری، ص 81)
ثارالله، یعنی خونی که خداوند خونخواه آن است. «السلام علیک یا ثارالله» یعنی سلام بر تو ای کشته ای که خداوند خونخواه تو است. هر کشته ای ولی دم و خونخواهی دارد که خونش را مطالبه می کند این که خداوند خونخواه حسین(ع) نامیده شده، اشاره به این نکته است که خون امام حسین(علیه السلام ) و خونخواهی آن مسأله ای شخصی نیست. شهادت امام حسین(علیه السلام) برای نجات بشر از جهالت و گمراهی تحقق یافت. امام حسین (علیه السلام) تمام وجودش برای خدا است. او به خاطر خدا و برای احیای دین الهی و برپا ماندن شعار توحید و نجات بشر از ضلالت و جهالت قیام و خون خود را فدا کرد. او در اوج عبودیت و بندگی خدا است و خدا هم مولا و ولی او است. هر کس حسین(علیه السلام) را بکشد با خدا طرف است گویا خداوند ولی دم او است
یا حق
نویسنده » سخن آشنا » ساعت 11:10 عصر روز چهارشنبه 86 بهمن 3
به نام خدا
با عرض سلام
فتاوای صریح مراجع در مورد قمه زنی (تمام این فتاوا در سایت حضرات ایات عظام موجود است)
مقام معظم رهبری حضرت ایت الله العظمی خامنه ای(مد ظله العالی )
س: قمه زنى در روز عاشورا چه حکمى دارد؟
ج) قمه زنى علاوه براینکه عرفاً از مظاهر حزن و اندوه شمرده نمىشود و در زمان ائمه (علیهم السلام) و پس از آن نیز سابقه ندارد و تأییدى از ائمه معصومین (علیهم السلام) نیز در مورد آن - نه به شکل عام و نه به شکل خاص - نشده است، در حال حاضر وهن مذهب شمرده مىشود و جایز نیست.
آیا قمه زدن بطور مخفى حلال است یا اینکه فتواى شریف حضرت عالى عمومیت دارد؟
ج: قمه زنى علاوه بر اینکه از نظر عرفى از مظاهر حزن و اندوه محسوب نمىشود و سابقهاى در عصر ائمه «علیهم السلام» و زمانهاى بعد از آن ندارد و تأییدى هم به شکل خاص یا عام از معصوم «علیه السلام» در مورد آن نرسیده است، در زمان حاضر موجب وهن و بدنام شدن مذهب مىشود بنابراین در هیچ حالتى جایز نیست
حضرت ایت الله العظمی فاضل لنکرانی (رحمه الله علیه )
آیا قمه زنى جایز است؟ چنانچه در این مورد نذرى وجود داشته باشد، وظیفه چیست؟
جواب : با توجه به گرایشى که نسبت به اسلام و تشیع بعد از پیروزى انقلاب اسلامى ایران در اکثر نقاط جهان پیدا شده، و ایران اسلامى به عنوان امّ القراى جهان اسلام شناخته مى شود، و اعمال و رفتار ملت ایران به عنوان الگو و بیانگر اسلام، مطرح است لازم است در رابطه با مسایل سوگوارى و عزادارى سالار شهیدان حضرت ابى عبدالله الحسین(علیه السلام)به گونه اى عمل شود که موجب گرایش بیشتر و علاقمندى شدیدتر به آن حضرت و هدف مقدس وى گردد. پیداست در این شرایط، مسأله قمه زدن نه تنها چنین نقشى ندارد، بلکه به علّت عدم قابلیت پذیرش و نداشتن هیچگونه توجیه قابل فهم مخالفین، نتیجه سوء بر آن مترتب خواهد شد. لذا لازم است شیعیان علاقمند به مکتب امام حسین(علیه السلام) از آن خوددارى کنند. و چنانچه در این مورد نذرى وجود داشته باشد، نذر واجد شرایط صحّت و انعقاد نیست.
حضرت ایت الله العظمی نوری همدانی (مد ظله العالی )
نظر معظم له در مورد قمه زنی چیست؟
بسمه تعالی با عرض سلام چون وهن به مذهب است و ضرر دارد جائز نیست حسین نوری همدانی
حضرت ایت الله العظمی تبریزی (رحمه الله علیه )
در زمان حاضر قمه زدن براى امام حسین (علیه السلام)یا به عشق امام حسین(علیه السلام)چه حکمى دارد؟
بسمه تعالى؛عزادارى حضرت سید الشهداء (علیه السلام) و سایر معصومین (علیهم السلام) بهر صورتى که عنوان جزع بر آن منطبق باشد مطلوبیت شرعى دارد، قمه زنى فى نفسه مانعى ندارد، و لکن دخول آن در جزع محل بحث مى باشد، والله العالم
حضرت ایت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی )
نظر جناب عالی راجع به قمه زنی چیست؟
تعظیم شعایر حسینی(ع) از افضل قربات است ولی باید از اعمالی که موجب وهن مذهب و ضرر به بدن می شود اجتناب کرد
و در جواب استفتائی دیگر فرموده اند: تعظیم شعایر حسینی(ع) از بهترین کارهاست و آثار مثبت فراوانی دارد ولی قمه زنی جزو برنامه های حسینی نیست و غالباً سبب می شود که این مراسم عزاداری در نظر دیگران موهون گردد. با زبان خوب و مؤدبانه همه را سفارش کنید که این کار را بطور کامل ترک کنند
یا حق
نویسنده » سخن آشنا » ساعت 11:57 صبح روز شنبه 86 دی 29
به نام خدا
با عرض سلام
سوالی توسط یکی از دوستان مطرح شد لذا پاسخی چهت این سوال تهیه گردید که خدمتتون تقدیم می کنم
سوال : علوم از سالهای قبل تا حال در فیزیک، شیمی و.... پیشرفت کردهاند؟ روحانیون در پی کشف چه هستند؟ امروز چه پیشرفتی نسبت به صد سال قبل کرده اید؟
پاسخ :برای روشن شدن پاسخ سوال شما توجه به این نکته لازم است که رشد و پیشرفت در علوم مختلف با توجه به حوزه آن علوم
متفاوت است بر همین اساس پیشرفت در علوم طبیعی و تجربی با علوم انسانی بسیار متفاوت است از این رو مقایسه پیشرفت این علوم با یکدیگر بدلیل تفاوت حوزه و کار کرد آنها صحیح و منطقی به نظر نمیرسد به عبارت دیگر از علوم با توجه به حوزه و کار کرد آنها انتظارات متفاوتی وجود دارد و نمیتوان انتظار یکسانی از علوم متفاوت داشت به عنوان نمونه انتظاری که از علم فیزیک، شیمی یا علوم پزشکی و سایر علوم طبیعی و تجربی هست بسیار متفاوت است با انتظاری که از علوم انسانی نظیر حقوق، ادبیات، مدیریت و... است بنابراین نمیتوان معیارها و مقیاسهایی را که برای رشد و پیشرفت در علوم طبیعی وجود دارد را بر علوم انسانی منطبق نمود زیرا حیطه و حوزه این علوم با یکدیگر متفاوت است و هر کدام معیارها و ملاکهای خاص خود را برای ارزیابی و سنجش رشد و پیشرفت دارا هستند
با روشن شدن این نکته در پاسخ این سوال عرض کنم حوزههای علمیه و روحانیون به عنوان پاسداران احکام و معارف اسلام و نگهبانان مرزهای اعتقادی اسلام و طبیبان روح جامعه در طول تاریخ تشیع همواره نقش مهمی در هدایت و جهت دهی به جامعه و افراد آن داشته اند نگاهی گذرا به وضعیت حال حوزههای علمیه بویژه در طول حیات پر برکت انقلاب اسلامی و مقایسه آن با گذشته گویای رشد و پیشرفت کیفی و کمی حوزههای علمیه در راستای وظایف خود میباشد که بر هیچ ناظر منصفی پوشیده نیست؛ تربیت هزاران عالم دینی و کارشناس مسائل دینی در ابعاد مختلف، تبیین و تشریح امور مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، هنری و... از ابعاد دین مبین اسلام، گسترش موسسات تحقیقاتی و پژوهشی و تربیت پژوهشگران در زمینههای مختلف، تبلیغ و ترویج احکام و معارف دین در قالبهای مختلف و باروشهای نوین و... گوشهای از تلاش حوزههای علمیه و روحانیون در جهت پاسداری از احکام اسلام و هدایت و ارشاد جامعه و تبیین صحیح اسلام و مبارزه با انحرافات و کجرویهاست که با گذشته قابل مقایسه نیست بنابراین اگر محققان و پژوهشگران و متخصصان در علوم فیزیک، شیمی و پزشکی بدنبال کشف مسائل جدید و حلّ مشکلات و ایجاد تحّول و پیشرفت در جامعه هستند روحانیون بدنبال کشف گوهرهای پاک انسانی و تربیت انسانهایی هستند که با استفاده از علوم و دانشهای نوین روز آنرا در خدمت رشد و پیشرفت جامعه اسلامی قرار دهند و اگر متخصصان علوم طبیعی و تجربی و سایر علوم در پی فراهم آوردن زمینههای رشد و پیشرفت مادی جامعه هستند روحانیون بعنوان پزشکان روح و طبیبان معنوی جامعه در پی ایجاد زمینههای رشد پیشرفت معنوی در کنار این پیشرفت مادی هستند تا در سایه آن جامعه برخوردار از حیات معنوی و انسانی گردد و گرنه بدون حیات معنوی و روحی که در سایه تعالیم دین میسر میشود، پیشرفت و رشد مادی صرف نمیتواند جامعهای مطلوب و در خور حیات انسانی را برای انسانها به ارمغان بیاورد و به یقین چنین پیشرفتی پا را از عرصه حیوانیت بیرون نخواهد گذاشت. همان چیزی که در جوامع غربی مشاهده میکنیم که پیشرفت و توسعه در زمینههای علم و صنعت و تکنولوژی پس رفت و عقب ماندگی در زمینه اخلاقی و معنوی را بدنبال داشته است؛ بنابراین تعمیم شاخصهی پیشرفت در علوم فیزیک و شیمی و... به علوم انسانی و از جمله علوم دینی و حوزوی تصوری نابجاست و برای ارزیابی پیشرفت حوزههای علمیه باید به شاخصههای رشد و پیشرفت در علوم دینی و مقایسه وضعیت کنونی با وضعیت گذشته حوزه و روحانیت توجه داشت سخن را با کلامی از مرحوم امام(ره) پایان میبریم که فرمودند:((تردیدی نیست که حوزههای علمیه و علماء متعهد در طول تاریخ اسلام و تشیع مهم ترین پایگاه محکم اسلام در برابر حملات و انحرافات و کجرویها بوده اند علماء بزرگ اسلام در همه عمر خود تلاش نموده اند تا مسائل حلال و حرام الهی را بدون دخل و تصرف ترویج نمایند اگر فقهاء عزیز نبودند معلوم نبود امروز چه علومی به عنوان علوم قرآن و اسلام اهل بیت ـ علیهم السلام ـ بخورد تودهها داده بودند.))( منشور روحانیت، مرحوم امام، تهران، موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، 1374، ص2)
یا حق
نویسنده » سخن آشنا » ساعت 10:2 عصر روز جمعه 86 دی 28
به نام خدا
با عرض سلام
متن زیر پرسش و پاسخی است که با یک کاربر اینترنتی داشته ام امیدوارم پاسخگوی سوالی از سوالات دوستان عزیز باشد (لازم یه ذکر است که چون از ایشان کسب اجازه نکرده بودم لذا به جای نام ایشون از کاربر اینترنتی استفاده نمودم )
کاربر اینترنتی : سلام یک سوال بپرسم
گیرم محشر شده جنت و جهنمی بود تکلیف همه روشن شد بعد چی می شه ؟؟ اگه چیزی همون طور که هست بمونه که بی معنیه ؟؟
سخن آشنا : دوست عزیز من هم می تونم برای پاسخ سوالتون یک سوال ازتون بپرسم ؟ شما چرا غذا می خورید ؟؟ چه لزومی داره ادم غذا بخوره ؟؟
کاربر اینترنتی : خوب من نیاز دارم از جایی برای حیات منبع انرژی کسب کنم و به همین خاطر غذا می خورم . البته متوجه نشدم سوال شما چه توجیهی از سوال من میتونه باشه! من میگم مثلا اگه من هر چی بخوام فراهم باشه دیگه تلاش بی معنیه و اگه تلاشی نباشه زندگی بی معنی! قبول دارین؟
خوب حالا رفتیم جزا وپاداشمونو گرفتیم بعدش چی! اگه اونجا ابدیه چه لذتی داره!؟
سخن آشنا : پس به نظر شما هم انسان غذا می خوره چون به اون نیاز داره و با خوردن غذا نیازش برطرف می شه و همین براورده شدن نیاز بهترین دلیل برای خوردن غذا هستش درسته ؟؟
کاربر اینترنتی : بگذریم فکر کنم یا منظورم رو نتونستم برسونم یا شما متوجه نشدید خوب نیاز وجود داره که سعی در برطرف کردنش می کنیم .
اگه نباشه ؟؟ یعنی نیازی حس نشه ؟؟ چون همه چی هست و در دسترس
سخن آشنا : دوست عزیز بنده متوجه منظور شما شده ام و از قصد این سوالات رو مطرح نمودم حالا بیشتر توضیح می دم ببینید انسان غذا می خوره چون با غذا خوردن نیاز گرسنگیش رفع می شه ارضای این نیاز فقط با میل نمودن غذا ممکنه و اگه این کار رو نکنه مشکلات زیادی براش به بار می اد نزدیکی به خدا که نصیب انسانهای مومن می شه یک نیاز انسانه اما این نیاز از اون نیازهایی که لذت بدست اوردنش همیشگیه وقتی که انسان به این نیاز خودش دست پیدا نمود هیچ چیز براش تکراری و خسته کننده و ... نمی شه چون تکراری وجود نداره هر چی بخواد هست حالا اگه گفته بشه خوب به این لذت نرسه چی می شه جواب می دیم خیلی راحته در یک مثال خیلی کوچک غذا خوردن فقط 4 یا 5 روز غذا نخورید تا متوجه بشید اگه انسان به نیازش پاسخ نده چه بلایی سرش می اد
کاربر اینترنتی : سلام از پاسختون خیلی ممنونم.باید اعتراف کنم جواب به تمام معنا بود.هرگز فراموش نمی کنم. دعا می کنم هر کی هستید شایسته همین لطف الهی که گفتید باشید. بازم سپاسگذارم.
سخن آشنا : خداوند را شاکرم که این توفیق را به بنده داد که پاسخ سوال شما از طریق بنده باشد برایتان آرزوی موفقیت و عاقبت به خیری می کنم .انشاء الله همه با هم مشمول الطاف الهی باشیم
یا حق
نویسنده » سخن آشنا » ساعت 9:47 عصر روز جمعه 86 دی 28
به نام خدا
با عرض سلام
دوست عزیزمون اقای علیرضا حسنی پرسیده اند :سوالی که مدتها است ذهن من را مشغول کرده این است که برای نزکیه نفس غذای روحی برای یک جوان چه چیزی می تواند باشد ؟؟
در پاسخ سوال ایشان عرض کردیم :
در رابطه با سوال شما نیازها را به چند دسته تقسیم کردهاند.
جایگاه پرسش شما همان نیازهای عالی است که مربوط به روح میشود. دوست عزیز میتوان نیکوترین و بالندهترین غذای اندیشه و روح را در قرآن و نهجالبلاغه و صحیفه سجادیه و دیگر کلمات ائمه اطهار(علیه السلام) یافت به نوشتههای متفکرین اسلامی و حالات آنها مراجعه کنید گرچه تشکیل خانواده - ورزش - اجتماعات و اُنس با مؤمنین و و دوستان مفید هر کدام سهمی دارند اما راه تمام و کامل این است الا بذکر الله تطمئن القلوب آرامش نهایی با ذکر خداست که تجلی آن در نماز و دیگر برنامههای دینی است.
در دعای امام زمان برای جوانان آمده است. و تفضل علی الشباب بالانابة و التقرب خدایا به جوانان ما توفیق انابه (اتصال و تضرع به خدا) و توبه عطا بفرما
و خوشبختانه پاسخ مورد تایید طراح سوال و همچنین اقای افشین قرار گرفت
اقا افشین گفتند :
آقای آشنا پاسخ خوبی دادند ....
البته از حرف ایشون تا عمل ما فاصله هاست چه زیاد .....
یا حق
نویسنده » سخن آشنا » ساعت 12:13 صبح روز جمعه 86 دی 28